طراحی سایت با سی فایو

طراحی وب چیست؟

طراحی وب به طراحی وب سایت هایی گفته می شود که در اینترنت نمایش داده می شوند. معمولاً به جنبه های تجربه کاربر توسعه وب سایت اشاره می کند تا توسعه نرم افزار. طراحی وب در گذشته بر طراحی وب سایت (https://see5.net/) برای مرورگرهای دسکتاپ متمرکز بود. با این حال، از اواسط دهه 2010، طراحی برای مرورگرهای موبایل و تبلت اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.

یک طراح وب روی ظاهر، چیدمان و در برخی موارد محتوای یک وب سایت کار می کند. به عنوان مثال، ظاهر به رنگ ها، فونت ها و تصاویر استفاده شده مربوط می شود. Layout به چگونگی ساختار و طبقه بندی اطلاعات اشاره دارد. یک طراحی وب خوب برای استفاده آسان، از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است و با گروه کاربری و برند وب سایت مناسب است. بسیاری از صفحات وب با تمرکز بر سادگی طراحی شده اند، به طوری که هیچ اطلاعات و عملکرد اضافی که ممکن است حواس کاربران را پرت یا سردرگم کند ظاهر نشود. از آنجایی که سنگ اصلی خروجی یک طراح وب سایتی است که برنده و اعتماد مخاطبان هدف را تقویت می کند، حذف تا حد ممکن نقاط بالقوه ناامیدی کاربر یک ملاحظه حیاتی است.

دو تا از متداول ترین روش ها برای طراحی وب سایت هایی که هم در دسکتاپ و هم در موبایل به خوبی کار می کنند، طراحی واکنش گرا و تطبیقی ​​است. در طراحی واکنشگرا، محتوا بسته به اندازه صفحه نمایش به صورت پویا حرکت می کند. در طراحی تطبیقی، محتوای وب‌سایت در اندازه‌های طرح‌بندی ثابت می‌شود که با اندازه‌های رایج صفحه نمایش مطابقت دارد. حفظ یک چیدمان که تا حد امکان هماهنگ بین دستگاه ها باشد برای حفظ اعتماد و تعامل کاربر بسیار مهم است. از آنجایی که طراحی پاسخگو می تواند مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کند، طراحان باید در کنار گذاشتن کنترل نحوه ظاهر شدن کار خود مراقب باشند. اگر آنها مسئول محتوا نیز باشند، در حالی که ممکن است نیاز به گسترش مهارت خود داشته باشند، از مزیت کنترل کامل محصول نهایی لذت خواهند برد.

شما با سایت ساز سی فایو (see5) میتوانید یک سایت کاملا واکنش گرا برای خود طراحی کنید. همچنین با پلتفرم فروشگاه ساز سی فایو میتوانید فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و کسب و کار خود را جهانی کنید.


چگونه حرفه خود را از طراحی وب به طراحی UX تغییر دهید

تغییر شغل آنقدرها که اغلب تصور می شود سخت نیست، به خصوص اگر منابع مناسبی برای کمک به ایجاد تغییر در اختیار داشته باشید. برای بسیاری از طراحان وب، اکنون زمان عالی برای تغییر در طراحی UX است. برای شروع، افزایش پولی است که با تغییر شغل همراه است. با توجه به PayScale، طراحان وب در ایالات متحده به طور متوسط ​​سالانه 46000 دلار درآمد دارند در حالی که طراحان UX از طرف دیگر درآمد قابل توجهی 74000 دلار دارند. ثانیاً، فرصت های شغلی برای طراحان UX در حال رونق است: سی ان ان گزارش می دهد که در مجموع 3426000 شغل طراحی UX تنها در ایالات متحده ظرف 10 سال آینده ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، طراحی UX یک کار معنادار است، نه تنها به این دلیل که می‌توانید روی یک محصول از درون کار کنید، بلکه به این دلیل است که همانطور که DMI نشان داده است طراحی UX تأثیر قابل‌توجهی بر کسب‌وکارها می‌گذارد، با کسب‌وکارهای مبتنی بر طراحی UX که عملکرد بهتری دارند. شاخص S&P با 228 درصد. بنابراین، منابع مناسب برای کمک به تغییر شغل خود را از کجا پیدا می کنید؟ چرا، شما همین الان دارید یکی را می خوانید.


تجربه کاربری و طراحی تجربه کاربری چیست؟

برای شروع، بیایید یک مقدمه کوتاه در مورد معنای "تجربه کاربر" داشته باشیم. محصولات دارای کاربران هستند و تجربه کاربری (UX) به سادگی تجربه ای است که کاربر از استفاده از آن محصول خاص دارد. تا کنون خیلی خوب؟

طراحی UX هنر طراحی محصولات به گونه ای است که تجربه کاربری بهینه ممکن را ارائه دهند. اگر این توصیف گسترده به نظر می رسد، به این دلیل است که ماهیت طراحی UX بسیار گسترده است. ایجاد UX بهینه شامل درک روانشناسی، طراحی تعامل، تحقیقات کاربر، و بسیاری از رشته های دیگر است، اما علاوه بر همه اینها یک فرآیند حل مشکل تکراری است (اما بعداً در مورد آن بیشتر خواهد شد).


به طور کلی، تجربه کاربر را می توان به 3 جزء تقسیم کرد: ظاهر، احساس و قابلیت استفاده.

ظاهر یک محصول در مورد استفاده از تصاویر بصری برای ایجاد حس هماهنگی با ارزش های کاربر است و باعث ایجاد اعتبار و اعتماد در کاربر می شود. این در مورد ایجاد محصولی است که نه تنها زیبا به نظر می رسد، بلکه درست نیز به نظر می رسد.

بنابراین، این احساس شامل ایجاد تجربه استفاده از یک محصول تا حد امکان دلپذیر و لذت بخش است. با ایجاد تعاملات بین کاربر و محصول، و همچنین واکنش هایی که هنگام (و بعد از) استفاده از محصول دارند، ساخته شده است.

در نهایت، قابلیت استفاده، تجربه کاربر را زیربنا می‌دهد. خیلی ساده، اگر حرفه ای باشد

کانال قابل استفاده نیست، هیچ مقدار ظاهر خوب نمی تواند آن را نجات دهد، و تنها احساسی که کاربران خواهند داشت عصبانیت و ناامیدی است. در حالت ایده آل، محصولات باید بر اساس نیازهای کاربر شخصی سازی شوند و عملکرد را به روشی قابل پیش بینی ارائه دهند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که طراحی UX برای شما جذاب است یا خیر، ما چند مقاله داریم که به معرفی برخی از بخش های مهم UX به عنوان یک حرفه کمک می کند:



طراحی تعامل چیست؟

عنوان شغلی "طراح وب" تعاریف زیادی دارد و در واقع، کاری که یک طراح وب انجام می دهد تا حد زیادی به آنچه مشتری یا پروژه نیاز دارد بستگی دارد. برخی از طراحان وب به سادگی طرح های بصری و/یا نمونه های اولیه تعاملی وب سایت را با وفاداری بالا ایجاد می کنند و کدگذاری وب سایت را به توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند واگذار می کنند. با این حال، اکثر طراحان وب، هم با طراحی و هم در توسعه (جلو) وب سایت درگیر هستند. برخی از طراحان وب حتی به طور منظم به عنوان بخشی از مشاغل خود تحقیق و آزمایش کاربران را انجام می دهند (و اگر شما یکی از آنها هستید، تقریباً برای کار در زمینه طراحی UX آماده هستید).


اما مهم نیست که شغل شما به عنوان یک طراح وب چه چیزی را شامل می شود، در اینجا برخی از جنبه های طراحی وب وجود دارد که می توان آنها را در طراحی UX نیز یافت.


حل مشکل

طراحان وب به دنبال حل مشکلات مشتریان خود هستند. طراحان UX به دنبال حل مشکلات برای کاربران خود هستند. طراحان وب با فرآیند حل مشکل کار می کنند: ابتدا مشکلات مشتریان خود را پیدا می کنند، سپس یک راه حل وب برای آنها طراحی می کنند و سپس قبل از انتشار وب سایت، اقدام به توسعه و آزمایش آن می کنند. و پس از راه‌اندازی یک وب‌سایت، طراحان وب اغلب درگیر آزمایش بیشتر سایت، جمع‌آوری بازخورد از کاربران و سپس تکرار مجدد طراحی هستند.


این فرآیند تکراری حل مسئله شبیه به فرآیند طراحی UX است (در تصویر زیر نشان داده شده است). طراحان UX با تحقیقات کاربر شروع می کنند. ضروری است که کاربران بالقوه یک محصول را بشناسیم و بفهمیم مشکلات آنها چیست، چگونه آنها را حل کنیم و چگونه کاربران را به آن راه حل بخواهند و/یا به آن نیاز داشته باشند. تحقیقات کاربر اغلب از طریق مصاحبه با کاربر، مشاهدات، مطالعات جمعیت شناختی، تهیه پیش نویس داستان ها و شخصیت های کاربر و غیره انجام می شود. پس از آن، طراحان UX یک راه حل طراحی ایجاد می کنند که نیازهای کلیدی کاربر را برطرف می کند و اغلب نمونه اولیه را برای آزمایش اعتبار یا قابلیت استفاده به کاربران بازمی گرداند. پس از راه‌اندازی محصول، طراحان UX بازخورد بیشتری از کاربر جمع‌آوری می‌کنند، که به دور جدیدی از تحقیقات کاربر وارد می‌شود و در نتیجه این فرآیند دوباره شروع می‌شود.


اگر قبلاً به عنوان بخشی از شغل طراح وب خود تحقیقات کاربر انجام داده اید، هنگام تغییر به طراحی UX، آن را یک مزیت بزرگ خواهید یافت. اگر نه، نگران نباشید - فرصت‌های زیادی برای یادگیری بهترین روش‌ها برای انجام تحقیقات کاربر خواهید داشت (برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید).


طراحی احساسی

هنگام طراحی وب سایت، طراحان وب اغلب از تایپوگرافی، رنگ و طرح بندی برای شکل دادن به احساسات کاربران استفاده می کنند. برای مثال، با استفاده از رنگ‌های تیره‌تر و فونت‌های سریف، می‌توان احساس اعتبار را ایجاد کرد. به طور مشابه، با استفاده از تصاویر رنگارنگ و تایپوگرافی بازیگوش می توان حس سرگرمی ایجاد کرد. طراحان وب با طراحی احساسی آشنا هستند. یعنی ایجاد طرح هایی که احساسات کاربران را برمی انگیزد. طراحان UX همچنین نگران طراحی احساسی هستند، اما در مقیاسی بزرگتر – آنها نگران برانگیختن احساسات کاربران در تمام تجربه خود از استفاده از یک محصول هستند.


برای انجام این کار، طراحان UX نه تنها با تایپوگرافی و رنگ، بلکه با روانشناسی، طراحی حرکت، مدیریت محتوا و معماری اطلاعات نیز کار می کنند. طراحان وب که این تغییر را ایجاد می کنند، به طور ذاتی درک می کنند که طراحی احساسی در UX شامل چه چیزی است. آنها به سادگی باید دانش جدیدی را در زمینه های دیگر به دست آورند تا توانایی خود را برای انجام این کار در یک تصویر بزرگتر تقویت کنند.


چند رشته ای

طراحی وب یک شغل چند رشته ای است که در آن شما نه تنها به دانش طراحی (تایپوگرافی، تئوری رنگ) بلکه به مهارت در توسعه یک وب سایت (HTML، CSS، جاوا اسکریپت) نیاز دارید. برخی از طراحان وب هنگام کدنویسی انیمیشن ها و تعاملات با استفاده از CSS و/یا جاوا اسکریپت در طراحی تعاملی نیز نقش دارند. طراحی UX نیز یک زمینه چند رشته‌ای است، اما شاید از این نظر فوق‌العاده باشد. طراحان UX باید از دانش در زمینه های روانشناسی، تحقیقات کاربر، طراحی بصری و حتی کسب و کار استفاده کنند تا بهترین UX را برای محصولات خود ایجاد کنند.


تفاوت بین طراحی وب و طراحی UX

کاربر محور در مقابل فناوری متمرکز

بخش بزرگی از شغل شما به عنوان یک طراح وب صرف یافتن آخرین پیشرفت‌ها در HTML، CSS و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی می‌شود که همگی با سرعتی سرگیجه‌آور تغییر می‌کنند و بهبود می‌یابند. کدام مرورگرها از چه نسخه هایی از CSS پشتیبانی می کنند؟ آیا انیمیشن های CSS در سافاری در مک کار می کنند؟ حتی من را در اینترنت اکسپلورر شروع نکنید! اینها ممکن است چند سوال (و ناامیدی) باشد که دائماً در ذهن شما به عنوان یک طراح وب وجود دارد. در عوض، تمرکز آن بر روی کاربران متمرکز است - فناوری فقط یک من است


برای اینکه کاربران به آنچه نیاز دارند دست پیدا کنند. تنها با تمرکز بر روی کاربران، طراحان UX می‌توانند راه‌حل‌هایی ایجاد کنند که نیازهای خاص آن‌ها را برآورده کند و در نهایت، کاربران مایل به پرداخت آن باشند. طراحان UX تحقیقات گسترده ای در مورد کاربران انجام می دهند تا بیشترین چیزی را که می توانند در مورد کاربران خود بیابند، که اکثر طراحان وب شانس انجام آنها را نداشتند.


UX فراتر از وب است.

طراحی UX مستقل از پلتفرم است. اصول و فرآیندهای آن در بسیاری از مناطق مختلف خارج از مرورگرهای وب اعمال می شود: در برنامه های تلفن همراه، نرم افزارهای دسکتاپ، و حتی محصولات سخت افزاری و فضاهای خرده فروشی. از سوی دیگر، حوزه طراحی وب به شدت به مرورگرهای وب گره خورده است. این بدان معناست که طراحان UX می‌توانند فرصت‌های شغلی را نه تنها در زمینه‌های در حال رشد مانند استارت‌آپ‌های فناوری، بلکه در صنایع بالغ و باثبات مانند تولیدکنندگان خودرو پیدا کنند. تا زمانی که یک محصول وجود دارد، نیاز به UX وجود دارد - و این واقعاً دنیای فرصت‌های شما را باز می‌کند.



مزیت بزرگ تجربه طراحی وب هنگام حرکت به سمت طراحی UX

بزرگترین مزیت حرکت از طراحی وب به طراحی UX میزان همپوشانی بین دو زمینه طراحی است. اگرچه درست است که طراحی UX پلتفرم های بیشتری را نسبت به مرورگر وب پوشش می دهد، بخش قابل توجهی از کار طراحی UX هنوز روی محصولاتی انجام می شود که حداقل تا حدی مبتنی بر وب هستند (به وب سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر، برنامه های وب مانند Dropbox فکر کنید، و خدماتی مانند گوگل). همپوشانی بین طراحی وب و طراحی UX بیشتر است اگر شما نوعی تحقیق کاربر یا فرآیند تکراری بهبود مستمر یک وب سایت با داده های کاربر را انجام داده باشید.


تسلط بر اصطلاحات طراحی و کدنویسی وب سایت نیز به شما کمک می کند که نمی توان آن را نادیده گرفت. پس از همه، طراحی UX یک فرآیند مشارکتی است که در آن ارتباطات بسیار مهم است. اینکه بتوانید از اصطلاحات صنعتی در حین صحبت با همکاران خود استفاده کنید، قطعاً شما را در موقعیت بهتری نسبت به کسی که از یک پس زمینه غیر طراحی آمده است، قرار می دهد.


زیبایی شناسی

توانایی شما برای ایجاد زیبایی شناسی زیبا به عنوان یک طراح وب نیز هنگام تغییر به طراحی UX مفید خواهد بود. اولا، زیبایی شناسی ابزاری عالی برای تقویت ارتباطات شما با ذینفعان داخلی است. به عنوان یک طراح UX، باید یافته ها و توصیه های خود را به طور مداوم به ذینفعان داخلی (مانند مدیر عامل یا مدیر محصول) ارائه دهید و توانایی شما در ایجاد گزارش ها و ارائه های بصری لذت بخش، جذب نکات کلیدی شما را به حداکثر می رساند.


ثانیا، زیبایی شناسی نقشی حیاتی در طراحی UX ایفا می کند. یک افسانه رایج طراحی UX این است که قابلیت استفاده عالی بر زیبایی شناسی غلبه دارد – اما این حقیقت ندارد. در واقع، مطالعه بیش از 2500 شرکت‌کننده توسط پروژه اعتبار استانفورد نشان داد که تقریباً نیمی از آنها اعتبار وب‌سایت‌ها را بر اساس جذابیت بصری آن‌ها ارزیابی کردند (5). این نشان می دهد که چگونه زیبایی شناسی دست در دست سایر عوامل مانند قابلیت استفاده برای ایجاد تجربه کاربر بهینه از استفاده از یک محصول کار می کند.


چگونه مهارت های خود را برای جهش از طراحی وب به طراحی UX تقویت کنید

حرکت از طراحی وب به طراحی UX گاهی اوقات می تواند کاملاً ساده باشد، به خصوص اگر در شغل خود به عنوان یک طراح وب برخی از جنبه های تحقیقات کاربر را انجام داده باشید. با این حال، برای سایر طراحان وب، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگر مدتی را صرف مطالعه UX، تمرین برخی از مهارت‌های UX در طول کار طراحی وب خود و ساختن یک CV کرده باشید که درک شما از طراحی UX را نشان می‌دهد، می‌توانید جهش کنید. اگر نمی‌خواهید کجا بیاموزید، گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد و ما برخی از بهترین‌ها را در زیر برجسته کرده‌ایم.


Comments

Popular posts from this blog

ساخت سایت پزشکی

طراحی وب سایت گردشگری

ساخت فروشگاه اینترنتی با سی فایو